Dlaczego dobrze żyje mi się w Poznaniu?

Za jego kompaktowość.

Pomimo tego, że Poznań jest jednym z największych miast Polski to wszędzie jest blisko:) Wszystkie atrakcje turystyczne są możliwe do zwiedzania pieszo tj. Dzielnica Zamkowa, Stary Rynek (w Pzn nie mówi się „Starówka”) czy Ostrów Tumski. Ze Starego Rynku jest rzut beretem na Wzgórze św. Wojciecha i Cytadelę, a z Ostrowa nad Maltę. Oczywiście nie można przyrównać ilości zabytków Krakowa do Poznania, ale na pewno jest co zwiedzać i na czym oko zawiesić:)

Za kulturę.

„W Poznaniu nic się nie dzieje” – to dość często wypowiadane zdanie przez moich znajomych. Nigdy się z tym nie zgadzałam, a jeszcze bardziej się nie zgadzam odkąd pracuję w miejscu, gdzie moim obowiązkiem jest bycie na bieżąco z wydarzeniami kulturalnymi:) Co prawda Transatlantyk odpłynął do Łodzi, ale Poznań i tak festiwalami stoi. Jednym z najfajniejszych i dostępnym dla naprawdę wszystkich jest Ethno Port Festiwal Poznań – w tym roku od 17 do 19 czerwca. Codziennie będzie można posłuchać bezpłatnego koncertu na Scenie na Trawie przed CK Zamkiem! Chyba najbardziej kojarzonym z Poznaniem jest Malta Festival, poza tym Animator, Baroque Poznań Festival, Enea Spring Break czy Enter Enea Festival Leszka Możdżera.

Za kina studyjne. 

Od zawsze wolałam małe i kameralne kina grające filmy spoza tzw. mainstream’u niż multipleksy (aczkolwiek w tym roku byłam w dużym kinie na „Nienawistnej ósemce” i „Zjawie” – ale takie filmy trzeba oglądać na dużym ekranie:)). Najczęściej po drodze mi do Muzy, bo najszybciej tam dotrzeć po pracy, do Rialto lubię skoczyć na cykliczny Future Shorts. Zdarza mi się też zajrzeć do urokliwego kina Malta lub Pałacowego w Zamku. Tak za kina zdecydowanie lubię Poznań.

Za zieleń.

Poznań jest jednym z najbardziej zielonych miast. Największym parkiem jest Cytadela, będąca częścią dawnych fortyfikacji miasta. Obecnie są tam dwa muzea militarne, kilka cmentarzy np. wojenny Cmentarz Wspólnoty Brytyjskiej oraz masa pomników i rzeźb. Jest arcypopularnym terenem rekreacyjnym wśród poznaniaków. Wystarczy kilka promieni słońca, a na Cytadeli widać amatorów sportów wszelakich. Jest też dużo pomniejszych, ale pięknych parków, np. Park Sołacki czy Park Wilsona, w którym jest Palmiarnia.

Za kamienice secesyjne i nie tylko.

Mówi się, że najpiękniejsze kamienice można znaleźć na bardzo modnych w ostatnich latach Jeżycach. Tam znajdziemy je w stylu secesyjnym. Wiele z nich jest odrestaurowanych i rzeczywiście robią wrażenie nie tylko na znawcach architektury. Nie tylko na Jeżycach można podziwiać piękne kamienice – te na Starym Rynku są najbardziej kolorowe i znane. Na Wildzie i Łazarzu trochę podniszczone, ale też warte uwagi.

Za gastronomię.

Ostatnio zastanawiałam się gdzie ja chodziłam jeść na miasto na początku studiów i oprócz kultowego już Pyrabaru mało miejsc mogłam sobie przypomnieć. Tak właśnie dzieje się w Poznaniu, że bardzo dużo knajp się otwiera, ale ciężko utrzymać im się na rynku. Jednak ostatnio zauważam pozytywne zmiany – powstają knajpy o ciekawym wnętrzu i menu. Nie tylko w okolicach rynku, bo tam rzadko otwiera się coś naprawdę wartego uwagi, ale np. na ul. Taczaka czy Jeżycach, które są chyba najpopularniejszym adresem kulinarnym obecnie. Coraz więcej knajpek powstaje też na Wildzie.

Za lato w mieście.

Rok temu po raz pierwszy spędziłam całe wakacje w Poznaniu. Wcześniej w tym czasie odwiedzałam Pzn tylko na kilka dni, bo w czasie studiów nie miałam stałej pracy. Ilość wydarzeń jest ogromna. Po pierwsze Mobilne centrum kultury i sztuki KontenerART nad Wartą z plażą miejską. Kilka razy w tygodniu odbywają się tam bezpłatne koncerty, warsztaty, fitness czy zajęcia dla najmłodszych poznaniaków. Właściwie od maja do września zawsze coś tam się dzieje:) Poza tym zeszłoroczna trasa Miejskiego Grania nad Maltą była świetna ❤ Wystarczy wspomnieć, że można było słuchać takich artystów jak Krzysztof Zalewski, KAMP!, Natalia Przybysz, Wojtek Mazolewski Quintet czy poznańskie Muchy, i to za freee! Aż się wakacji doczekać nie można!

Dajcie znać o Waszych ulubionych miejscach/wydarzeniach w Pzn i za co lubicie to miasto:)

